Управлението на държава е сериозно занимание за сериозни хора. Трябва да вярваме в мъдростта на институциите, не на тълпата. Да се опираме на фактите, не на пропагандата. Да работим за модернизация и прогрес, а не да рушим. За съжаление от 2014 г., с наглото взривяване на правилата на международния ред от Русия с незаконното анексиране на Крим и особено след вълната от популизъм, завладяла света, се намираме в нова фаза на историческо развитие, която наричам “студен мир”. Говоря вече 6 г., че битката днес не е между леви и десни, а между демократи и популисти. Шокиран и ужасен съм, че в САЩ избраха телевизионна реалити звезда за президент, който претендира да е силен, но в никакъв случай не е мъдър президент. Вместо да надгражда, той със страшна сила руши международните институции и ценностни съюзи, за което му пригласят и другите популистки лидери. Свидетели сме на рекорден брой мигранти, терористични актове, локални и регионални конфликти и войни. Америка се изолира, Русия пропада, Китай не е готов да води. Убедени сме, че ЕС трябва да играе по-важна роля на глобалната сцена.
COVID-19 показа слабостите и неефективността в подхода на популистите. Сега държавата и институциите се върнаха обратно в дневния ред на хората. Когато е трудно и тежко, хората вярват на своята държава, връщат се към своите корени, а популистите се опитват да се променят, претендирайки, че носят отговорността да бъдат държавници. Но за едни да бъдеш държавник е роля, за други - призвание.
Незаконната анексия на Крим, Брекзит, изборът на Тръмп и сега кризата COVID-19 са фундамент на промяна. Те са геополитическо отклоняване от Америка и създадения от нея международен ред след Втората световна война. Този извод се подразбира заради действията на Тръмп, който изобщо не се интересува от глобалния ред и институции и не иска да води глобалният отговор в битката срещу вируса. В предишни епидемии не беше така. При ебола, ХИВ/СПИН и др., бивши американски президенти водеха и обединяваха световните усилия. Сега Тръмп атакува СЗО, конфискува защитните маски и лекарствата на своите доскорошни съюзници и се интересува само от „America first”. Обединеното кралство е заето с Брекзит, като се изолира на своя остров. Китай е амбициозен, но предпазлив и подкрепя световния ред и институции, каквито са, вместо да ги замени с други, съответстващи на неговите интереси. Китай съзнава, че управлението на 1.4 милиарда китайци е достатъчно трудна задача, камо ли да управлява света. Русия е в международна изолация и икономически и социален колапс, след 20 г. коктейл от Путински авторитаризъм и гигантска корупция, а сега COVID-19 и ниската цена на петрола ще ускорят процеса на разпад. Русия не е алтернатива за никой, просто защото в тяхната система гражданите и икономиката не са свободни, а е наложен див, олигархичен капитализъм с авторитарен режим.
И така, добре дошли в новата фаза на развитие, която аз наричам “Студен мир”, която започна от 2014 г и ще продължи минимум до 2030г. Мир, защото никой не иска война, но студен мир, защото правилата и институциите на международния ред са отслабени, като методите от студената война са отново тук - замразени конфликти, хибридни атаки за отслабване на противника, пропагандни войни. Това не е втора студена война, а съвсем нов, много по-различен етап на развитие. Сега е много по-трудно и опасно, защото липсва каквото и да било доверие между световните лидери. “Студен мир” е преходен период от един международен ред, който сме на път да изгубим, към нов световен ред в един нов пъстър и многополюсен свят, който още не сме създали. И като всеки преходен период в него ще има много противопоставяне и много нестабилност, с много по-труден баланс на силите и все по-разнопосочни интереси на все повече глобални и регионални сили. С хоризонт до 2030 г. Тръмп, Путин, Ердоган, Моди, Болсонаро и плеяда популистки лидери ще продължат да си играят на велики и регионални сили с техните егоистични интереси и сфери на влияние и да рушат устоите на международния ред. Претендирайки да бъдат демократично избрани, те ще изпразват демокрацията от съдържание.
Към 2030 г светът ще достигне критична точка, не само заради ненаучените от популистите уроци от историята, но и заради грандиозната промяна в резултат на новата индустриална революция. Ще се промени всичко - начина по който произвеждаме, пътуваме, комуникираме, учим и живеем. Ще се надяваме да дойдат мъдри лидери, които да седнат отговорно в Съвета за сигурност на ООН, да облекат в правила и институции новият свят и новата индустриална революция. И тук ЕС има да играе незаменима роля. Затова имаме нужда от силен ЕС на силни национални държави. Винаги съм бил против и не вярвам в идеята за Обединени европейски щати. Не съм федералист, но съм голям привърженик на силен съюз, на силна Европа, съставена от силни държави- членки, защото фактите сочат, че ЕС прави България и Германия, и всички държави-членки по-силни. До 2030 г ЕС ще трябва да премине през дълбока реформа, която ЕК за съжаление отложи за следващия цикъл. Мнозина вярват в Обединени Европейски Щати, но това е неработещо решение. Меркел говори за все повече Европа, решението обаче е във все по-силна Европа, но не навсякъде и не за сметка на националната държава, а само там, където трябва, например в сигурността, външната политика, отбраната, миграцията, иновациите и общия пазар, където поотделно нямаме никакъв шанс на световната сцена.
Ето десет принципни решения за България до 2030 г. Те не струват много пари и спокойно могат да се реализират, ако се приоритизират и се постигне политически консенсус по тях. Искренно се гордея, че бях първият български президент, задал дългосрочното планиране като държавен приоритет и постигнал съгласие на КСНС през 2012 г по Националната програма за развитие България 2020, както и че сложих подписа си, представлявайки България, за Целите за устойчиво развитие на планетата до 2030 г и Парижкото споразумение за климата. Те и сега чертаят пътя напред.
1. Силна България в силен ЕС и НАТО - исторически важно е да продължим интеграцията на България в ЕС и НАТО и да играем ролята на проевропейска сила на Балканите. Това ще ни възнагради и с нови стратегически инвестиции и добре платени работни места. Исторически срам ще бъде оставането на страната в периферията на Съюза, на собствена скорост и посока. Така ще се превърнем в лесна плячка на чужди имперски интереси, ще останем трайно нестабилни и бедни. Влизането в еврозоната и банковия съюз е задължително - това ще донесе сигурност, ниски лихви и устойчив икономически растеж. Влизането в еврозоната е спирачка пред изпадане в режим на имитация на демокрация и олигархична икономика.
2. България - добър съсед и приятел за всички на Балканите. Балканите са нашият дом и нашето семейство. На Балканите границите трябва да падат, а не да се местят. Свързаността носи мир и приоритет. Само заедно сме способни да се преборим за стратегически инвестиции. И обратно - нестабилност и конфликт където и да било на Балканите ще направи България по-бедна и изостанала.
3. България на демокрацията, не на популизма - Под “мъдрото“ ръководство на първата дама, Радев яхна популистката вълна и е на път да се превърне в първия изцяло провален български президент. Вече сме в четвъртата година от мандата и ако погледнем назад - никакви приоритети, никакви инициативи, никакви резултати. Кръгла нула. В международен аспект също. Радев преигра с негативното говорене и опозиционно държане. Той не разбра духа на конституцията и отказа да бъде президент на всички българи. Горкият генерал, с болезненото си его, оттук нататък ще разбере по трудния начин своите грешки по пътя надолу. Независимо дали ще бъде преизбран, той просто не е полезен за хората, защото не свърши нищо за тях. Нека това да е за урок на уважаемия избирател, който за в бъдеще отново ще избира между популисти и демократи. Разликата е елементарна - демократите градят правила и институции, които да служат на хората, популистите се вживяват в ролята на народни лидери в битката срещу статуквото, но не са способни да решат устойчиво нито един от проблемите на обществото.
4. Ефективни, електронни и прозрачни институции - когато управляваш народната пара, няма какво да се крие (по тефтерчето на Левски). Всичко да стане публично, всичко на сайта на съответната институция - договори, анекси, обществени поръчки, всичко по електронен път. Когато гражданите и бизнесмените се разхождат из институциите да се молят за подписи, възниква корупция. Корупцията се бори с електронно правителство и услуги, не с кухите обещания на популистите. Електронното правителство рязко подобрява бизнес средата и конкурентноспособността, елиминира корупцията и олигархията. Въоръжава с информация и мотивира гражданското общество да се бори с безобразията на бюрокрацията. Електронното здравеопазване ще икономиса милиарди левове и ще спаси хиляди човешки животи на година, защото днес прехвърляме болните по безобразен начин от болница на болница, без да имаме електронно досие с всеки преглед, диагноза, и лечение на пациента.
5. План България 2030 - световните пазари и вериги на доставки се препозиционират изцяло. Вече се разгаря люта битка между интелигентните държави за това кой ще получи предимство в това преразпределение, защото там ще отидат новите фабрики и стратегически инвестиции. Сега се заемат пазарните ниши. За целта ни трябва дългосрочен план България 2030 и политически консенсус, че който и да е на власт, ще го изпълнява. България трябва да е активна, да оферира и търси сътрудничество в избраните посоки. Веригите на производство се променят глобално, а България трябва да намери своето ново място. Трябва да създадем стройна организация сега за излизане на тези пазари, след година ще е късно. Сега държавата трябва да натисне педала на електронното правителство и здравеопазване, на електрическите автомобили, на слънчевите, газови и водородни централи, на интелигентните градове и модерната инфраструктура вкл цифрова. Освен да раздава кризисни помощи, много по-мъдро е сега да се увеличат инвестициите в стратегически направления, това ще доведе до конкурентно предимство в бъдеще. България 2030 трябва да изпълни Целите за устойчиво развитие на ООН да 2030, всяка една от тях е жизнено важна и смислена, също така Европа 2030 на ЕК и Парижкото споразумение за климата.
6. 5G България - създадохме стотици хиляди работни места заради бързият интернет, с който разполагаме и иновационната екосистема. На път сме да загубим това предимство, ако спешно не инвестираме в най-добрия интернет, и то навсякъде. Това ще доведе и нови фабрики за автономни автомобили, алгоритми за изкуствен интелект, компоненти за интернет на нещата и интелигентни мрежи и системи навсякъде.
7. Зелена България - българските въглища са с най-ниска калоричност и най-високо съдържание на сяра. Копаем и горим не въглища, а кал. Плащаме огромни суми за въглеродни емисии заради лъжепатриоти, които заблуждават миньорите, че тяхната професия има бъдеще. Не, няма! Сега е моментът да бъдем честни с тях. Бъдещето на Маришкия басейн е в трансформацията от кални въглища към зелена нисковъглеродна икономика - огромни соларни площи, водородни и газови модерни централи. Спешно необходима е дългосрочна стратегия за енергетиката - ВЕИ и съвременни газови и водородни централи с много по-ниски въглеродни емисии, създаване на подходяща инвестиционна среда за заместващи мощности вкл. слънце, газ и водород. Включване на България в зелената сделка на ЕС и ЕU Battery Alliance може да доведе спокойно в Маришкия басейн фабрики за батерии и компоненти за електрически и водородни автомобили, центрове за обработване на данни, системи за складиране на енергия и др. ББР да разработи специфични политики и инструменти за подкрепа на стратегически сектори, например в Румъния тяхната банка подкрепя покупка на хибриден автомобил с 5 хил. евро, а на електрически - с 10 хил. евро. Да се позиционира България като добра инвестиционна дестинация за стратегически и големи инвестиционни проекти и да се изгради правилния подход на правителството към тях. Огромни индустриални клъстери вкл. нови фабрики, например за производство на батерии и електрически автомобили, зависят от предвидими цени на тока. Кризата е катализатор на производството на ел. автомобили. След време ще трябва много ток. Балансът ще е труден без енергийна стратегия. А миньорите могат да се пенсионират достойно или да се насочат плавно към новите фабрики.
8. Иновативна и просветена България - създадохме иновационна екосистема, с която се гордеем. Роди се ново поколение млади български предприемачи, привлякохме стратегически инвестиции в индустрии на бъдещето. Постигнахме много, градим една друга България, която привлича вниманието на света с талант и иновации, създадохме над сто хиляди високоплатени работни места, поради което младите и талантливите започнаха да се връщат. Сега трябва да тръпнем с целенасочени мерки здраво напред - подкрепа за акселератори и фондове за предприемачество, ускоряване на 5G, ударни инвестиции в електронни услуги и др.
9. Модерна инфраструктура - има пълен обществен консенсус за модернизация - трябва много труд, качествени проекти и добро изпълнение. До 2030 г. можем да вдигнем българската инфраструктура - пътна, железопътна, речна, морска, цифрова, енергийна и др. – на европейско ниво и да се гордеем с това.
10. Данъчна реформа за по-справедлива България - плоският данък свърши страхотна работа, но е несправедлив. За да има справедливост в разпределението трябва да се въведе прогресивна данъчна система в комбинация с пълна прозрачност и справедливост в разпределението на обществения ресурс т.е електронно правителство, електронно здравеопазване, електронни обществени поръчки.
Да обобщим – за да успеем трябва да имаме правилния план и правилния подход. План означава „България 2030“, а подход означава да я изковем в режим на политически и обществен консенсус и да я изпълняваме независимо кой е на власт.
Росен Плевнелиев
Президент на Република България (2012-2017)